07
Jun
10

Smart eller dum av Internet

Barn som läser bokNyligen läste jag en artikel (1) om hur länkar i artiklar kan både förmera läsarens upplevelse och förstöra. Författaren lyfter flera intressanta frågor och citerar även andra skribenter. Och det är ju självklart så att när du läser en text så uppfattar din hjärna en länk och även om det inte kräver mycket tankekraft så går det åt lite energi i hjärnan för att besluta att vi skall inte klicka på länken utan läsa vidare. Den energin är ju slöseri kan man argumentera och bevisligen så stör den din lärprocess.

Å andra sidan så förstärker länkar läsupplevelsen. Vad vore Wikipedia (2) utan länkar så man kan klicka sig vidare och läsa mer och mer och mer? Dessutom bygger flera innovativa analysverktyg på Internet just på länkar. Om många sidor länkar till en viss sida, så måste den sidan vara viktig. Därmed hamnar den högre i sökmotorers rankingsystem. Så länkar är ett nödväntigt ont. Eller?

Idag hittade jag sedan två andra artiklar som handlar lite om samma sak. Nämligen hur Internet förändrar hur vi tänker. Hur vi är. Om vi börjar med den första (3) så argumenterar författaren att Internet gör oss dummare. Författaren Nicholas Carr tar bland annat upp samma sak som förra artikeln pratade om (1). Utan länka till någon specifik studie säger Carr:

”People who read text studded with links, the studies show, comprehend less than those who read traditional linear text. People who watch busy multimedia presentations remember less than those who take in information in a more sedate and focused manner. People who are continually distracted by emails, alerts and other messages understand less than those who are able to concentrate. And people who juggle many tasks are less creative and less productive than those who do one thing at a time.”

Teckning av hjärnaCarr menar att eftersom vi ständigt blir distraherade och avbrutna på Internet så stör det processen som gör att kunskap verkligen sjunker in. (som lärare går mina tankar då iväg på ett sidospår, nämligen hur de flesta skolor bygger upp sin undervisning. Man delar upp elevens arbetsdag i flera korta pass. Är inte det fel då med?)

På Stanfords Universitet har man gjort en mindre studie på detta med folk som multi-taskar mycket jämfört med dem som inte gör det och studien fick mycket uppmärksamhet eftersom den visade på att de som multi-taskar inte får bättre resultat utan sämre. Även på att multi-taska. Så mycket pekar på att Internet gör oss dummare.

Ursäkta för ännu ett stycke citat men Carr avslutar artikeln med bra ord.

”We have to forge or strengthen the neural links needed to counter our instinctive distractedness, thereby gaining greater control over our attention and our mind.

It is this control, this mental discipline, that we are at risk of losing as we spend ever more time scanning and skimming online. If the slow progression of words across printed pages damped our craving to be inundated by mental stimulation, the Internet indulges it. It returns us to our native state of distractedness, while presenting us with far more distractions than our ancestors ever had to contend with.”

Nästa artikel är så klart motpolen. Man får inte glömma alla de argument för att Internet gör oss smartare (4). Författaren till den här artikeln, Clay Shirky, bygger sin argumentation kring det faktum att ny teknik ger nya mediekanaler. Nya medier förändrar hur vi kommunicerar och lever vår vardag. Förändringar är skrämmande. Därför talar många emot. Men förändring är positivt och Shirky är för.

Det känns lite som en gammal hederlig ”Internet ska vara fritt”-predikan men det är mer. Teknik förändrar och förbättrar. Ta emot förändringen med öppna armar.

”We are living through a similar explosion of publishing capability today, where digital media link over a billion people into the same network. This linking together in turn lets us tap our cognitive surplus, the trillion hours a year of free time the educated population of the planet has to spend doing things they care about. In the 20th century, the bulk of that time was spent watching television, but our cognitive surplus is so enormous that diverting even a tiny fraction of time from consumption to participation can create enormous positive effects.”

Shirky jämför dagens kunskapsrevolution med den som började med Gutenbergs tryckpress. Samma rädsla som fanns då finns nu. Det nya förändrar och förstör det gamla. Men detta nya vi ser idag är ju bra. Shirky tar upp exempel som Wikipedia, open source program, Ushahidi och PatientsLikeMe. Det finns mer och kommer finnas mer bra exempel samtidigt som det så klart finns dåliga. De dåliga har vi alltid haft för nya möjligheter innebär att folk gör sådant de tycker är intressant, kul eller kan tjäna pengar på. Även om det inte är det bästa för mänskligheten. Big surprise! Inte… Hundra år före de första vetenskapstidskrifterna hade vi erotiska tidskrifter. Tack vare tryckpressen.

Sen poängterar Shirky något intressant. Att läsa anser vi är något oerhört viktigt men det är inget vi är skapta för. Evolutionen har inte rustat oss bättre för böcker än vad den rustat oss för datoranvändande. Samhällen blir läskunniga genom att investera mängder av tid och pengar i att träna befolkningen till det. Nu är frågan hur vi skall forma oss och världen med de digitala verktygen.

”The case for digitally-driven stupidity assumes we’ll fail to integrate digital freedoms into society as well as we integrated literacy. This assumption in turn rests on three beliefs: that the recent past was a glorious and irreplaceable high-water mark of intellectual attainment; that the present is only characterized by the silly stuff and not by the noble experiments; and that this generation of young people will fail to invent cultural norms that do for the Internet’s abundance what the intellectuals of the 17th century did for print culture.”

Självklart finns det goda argument i båda artiklarna och jag rekommenderar dem. Kanske kan det vidga dina vyer… Kanske länken du klickade på för att komma hit inte var så dum?


1) ”The Case Against Links”

2) Wikipedia (sv)

3) Does the Internet Make You Dumber?

4) Does the Internet Make You Smarter?

5) UCLA study finds that searching the Internet increases brain function

Advertisements

0 Responses to “Smart eller dum av Internet”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Kategorier

Arkiv

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 1 annan följare

marten@twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.


%d bloggare gillar detta: